понеділок, 23 вересня 2019 р.

Шарль Бодлер. Непередбачене


Отець в агонії, а Гарпагон, синок,
Говорить, мріючи, до уст уже збілілих:
«В нас на горищі є гора сухих дощок,
І дуже добрих, дзвінкотілих!»

А Селімена так воркує: «Бог мені
Дав серце лагідне, красу непереборну».
Те серце — окорок, закурений в брехні,
І сажу видно в ньому чорну.

Нікчемний газетяр питає бідняка,
Зануривши його в безпам’ятство безкрає:
«Де твій творець Краси? Де та міцна рука,
Що світ горбатий випрямляє?»

Я любострасника такого знаю — хват
Самовдоволений, він меле без упину:
«На шлях порядності я вийти був би рад,
Але не вже, а за годину!»

А дзигарі своє: «Достигла до тортур,
Все наскрізь пойняла заразою своєю,
Людина проклята, сліпа й крихка, як мур,
З нутра забитий комашнею».

Тут появляється глузливий, гордий Хтось
І каже їм: «Я — ваш, вітайте, рідні діти,
З моєї чаші вам пилось, і довелось —
На чорній Месі порадіти!

Впізнайте ж Сатану! Це я з’явився вам!
Ви потайки мені вже зад поцілували,
І кожен з вас в душі возвів для мене храм,
Поставив золоті портали!

Я знаю, кожен з вас — негідник і шахрай,
Жадалось мати вам дві нагороди зразу,
Хотіли бути ви багатими і в Рай
Нести свою жахну заразу.

Та довго в засідці чекав я, мов ловець
На здобич, і вона мені заплатить нині;
І я вас понесу крізь землю навпростець,
Крізь темні скелі і пустині,

Крізь гори попелу, крізь ваш мерзенний тлін,
У палац, що такий, як я, із моноліту
Збудований, але не витесаний він
З пісковина чи там з граніту,—

Він створений зі зла, з всесвітнього Гріха,
Там гордощі мої, непокоренність Богу!»
Втім, сяйвом зблискує прадалечінь глуха,
Звістує ангел перемогу

Усім, хто каже так: «Благословен батіг
Твій, Господи! Хай біль нам жити допоможе!
Обачний ти! Моя душа в руках твоїх —
Не іграшка дрібна, мій Боже!»

І чути звук сурми, як вибавлення глас,—
А зорі в небесах, як виногрона, грають —
І проникає він в серця, немов екстаз,
В серця, що похвалу співають...


(З французької переклав Дмитро Павличко)

Шарль Бодлер. Різні поезії.

Джерело: Шарль Бодлер. Поезії. - К., Дніпро, 1989.


Немає коментарів:

Дописати коментар